توپتوپ
خبر ورزشی
خبر ورزشی۵ ساعت پیش

دفاع خوب ما اعصاب بلژیکی‌ها را به‌هم ریخت/ صعود برای این تیم ملی غیرممکن نیست

مرتبط با این خبر
دفاع خوب ما اعصاب بلژیکی‌ها را به‌هم ریخت/ صعود برای این تیم ملی غیرممکن نیست
1/5
کاپیتان اسبق تیم ملی گفت: قطعاً بلژیک در بازی آخر حیثیتی فوتبال بازی می‌کند تا نیوزیلند را شکست بدهد و ما هم کار سختی مقابل مصر داریم اما هیچ چیزی در راه صعود غیر ممکن نیست.

حمید درخشان بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان در گفتگو با خبرورزشی، درباره مصاف دوم تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۶ مقابل بلژیک اظهاراتی را مطرح کرد.

روزنه‌ها را بستیم

وی در ابتدا گفت: شاهد یک فوتبال فشرده با ۵ دفاع و با چهار هافبک مقابل بلژیک بودیم. ما در این بازی توانستیم تمام منافذ و روزنه‌ها را جلوی تیم بلژیک ببندیم و در نهایت به خواسته‌مان رسیدیم. هرچند گلرمان هم در این زمینه خیلی زحمت کشید.

دستپاچگی کار دستشان داد

بلژیک خیلی تلاش کرد تا به گل برسد اما تلاش ما برای گل نخوردن بیشتر بود. در واقع دفاع همه جانبه تیم ملی که البته بدون اشتباه هم بود کمک کرد تا تیم حریف رفته رفته پس از ناکامی در زدن گل دچار دستپاچگی و بازی عجولانه شود و در نهایت این موضوع کار دست خودشان داد.

در همین راستا بخوانید: خودزنی تیم ملی بلژیک به سبک کره‌جنوبی/ وقتی دستپاچگی کار دست تیم دهم جهان داد

اعصاب حریف به هم ریخت

عملکرد خوب سازمان دفاعی تیم ملی در دیدار با بلژیک باعث شد تا روی یک ضد حمله وقتی طارمی توپ را دزدید تا به سمت دروازه آنها برود و یکی از با تجربه‌ترین بازیکنان بلژیک مرتکب خطای اخراج شد و در نهایت تیم ما با یک یار بیشتر توانست شرایط بهتری برای گرفتن امتیاز از حریف خوبش به دست بیاورد. در واقع اعصاب تیم مقابل از گل نزدن به هم ریخت.

بیرانوند

تا حدی هم خوش شانس بودیم

زمانی که شما فشرده فوتبال بازی می‌کند طبیعتاً اشتباه‌هایتان هم کمتر به چشم می‌آید. تیم ملی ما هم به همین خاطر با دفاع پر تعداد شرایطی ایجاد کرده بود که اگر یک نفر هم اشتباه می‌کرد نفر نزدیک به او پشت سرش اشتباهش را جبران می‌کرد. اگر واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم ما تا حدی خوش شانس هم بودیم که گل نخوردیم چون بلژیک هم به لحاظ تکنیکی و هم نفری از ما برتر بود.

کورتوا نصف تیمش بود

از قدیم گفته‌اند دروازه‌بان خوب ۵۰ درصد یک تیم است. در دیدار تیم ملی مقابل بلژیک کاملاً دیدیم. تیبو کورتوا با دو سیو جانانه جلوی کنعانی‌زادگان و طارمی ایستاد وگرنه الان تیم ما در عین ناباوری برنده شده بود. در نقطه مقابل بیرانوند هم فوق العاده ظاهر شد و او هم چندین موقعیت را از حریف گرفت. هرچند توپ‌های حریف بیشتر روی زمین بود و ممکن بود اگر بالاتر می‌زدند دروازه ما باز می‌شد. اما در کل باز هم به این نکته می‌رسیم که یک دروازه‌بان خوب نصف یک تیم است.

تیبو کورتوا

در این باره بخوانید: قلعه‌نویی به سرمربی بلژیک رکب زد/ این بهترین بازی عمر بیرانوند بود

دفاع صرف کافی نیست

بچه‌های تیم ملی در این بازی خیلی زحمت کشیدند ولی سبک بازی دفاعی تقریباً همیشه جواب نمی‌دهد. نباید انتظار داشته باشیم که با یک دفاع صرف بتوانیم شرایط را برای صعودمان مهیا کنیم در حالی که ما باید در کنار دفاع تمام قد به فکر حمله هم باشیم.

خوب دفاع کردن

خوب دفاع کردن هم یک روش برای نتیجه گرفتن است که تیم ملی ما در این بازی آن را به خوبی اجرا کرد اما نکته اینجاست که تغییر چندانی در کسب نتیجه برای شما به وجود نمی‌آورد. ما اگر می‌خواهیم نتیجه هم بگیریم باید در کنار دفاع برنامه و تاکتیک هم داشته باشیم تا برنده شویم. اینکه منتظر حادثه‌ها یا ضربات ایستگاهی بنشینیم شرایطی مثل بازی بلژیک ایجاد می‌کند که فقط سه بار توپ را به درون چارچوب آنها زدیم.
 

طارمی

آفساید برای ما بد بود

در بحث قانون آفساید و اینکه تنها بخش کوچکی از بدن طارمی در آفساید قرار گرفت باید خودمان را جای تیم مقابل و هوادارانش بگذاریم. فوتبال امروز به گونه‌ای برگزار می‌شود که هیچ حقی از هیچ تیمی ضایع نشود. دیدیم اینقدر در این دوره سخت‌گیری کرده‌اند که هیچ بازیکنی جرات نمی‌کند بیش از چند ثانیه روی زمین بیفتد. حین خروج عزت اللهی وقتی او با تاخیر از زمین خارج شد داور اجازه ورود حسین‌زاده را نداد تا به نوعی از این طریق تیم ما را جریمه کند. پس در چنین شرایطی قطعاً اتاق کمک داور ویدیویی هم اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین حقی از هیچ تیمی ضایع شود. شاید صحنه گل طارمی برعکس بود و حالا ما از بابت گل نشدن توپ بلژیک خوشحال می‌شدیم.

این مطلب را هم بخوانید: ایران رکورد پیرترین تیم تاریخ جام‌جهانی را شکست!

هنوز از ژاپن عقبیم

بازیکنان ایرانی به طور کلی ضریب هوشی بالایی دارند. این ضریب هوشی در بحث دفاعی بیشتر کمک می‌کند چون کار دفاعی راحت‌تر از کار تهاجمی است. متاسفانه ما در کارهای ترکیبی همچنان از رقبای آسیایی مان عقب هستیم. شما یک نگاه به فوتبال ژاپن و کره بیندازید متوجه این صحبت می‌شوید که ما هنوز به لحاظ فنی در بحث تهاجمی کار زیادی در پیش داریم.

کار صعود سخت شد

صعود برای ما خیلی سخت شد اما همچنان غیر ممکن نیست. با توجه به شکست نیوزیلند از مصر این تیم به احتمال خیلی زیاد در بازی آخر مقابل بلژیک که حیثیتی فوتبال بازی می‌کند هم شکست خواهد خورد و کار ما به عنوان تیم سوم در بهترین شرایط گره می‌خورد.

باید مصر را ببریم

به اعتقاد من، ما برای بالا بردن شانس صعودمان باید برویم و مصر را شکست بدهیم البته این خیلی سخت است. تیمی مثل مصر شبیه خود ما فوتبال بازی می‌کند. آنها هم تعصبات خاص به پیراهن تیم ملی‌شان دارند و برعکس اروپایی‌ها که عرق خاصی نشان نمی‌دهند گاهی اوقات حیثیتی فوتبال بازی می‌کنند که �ین می‌تواند برای ما سخت باشد. با این وجود باز هم می‌گویم چیزی غیر ممکن نیست و باید همه تلاشمان را بگذاریم تا مصر را شکست بدهیم.

بیشتر بخوانید: طارمی بلای جان بزرگان فوتبال؛ یک اخراج از ولز یک اخراج از بلژیک

مصر

اخبار مرتبط